Przedszkole Miejskie nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi im. Smoka Felusia w Mielcu

Nasi absolwenci

Strona główna -> Warto przeczytać -> Eksperymentujemy - świat poznajemy

 

Eksperymentujemy – świat poznajemy

 

„Powiedz mi, a zapomnę,

pokaż – a zapamiętam,

pozwól mi działać, a zrozumiem!”

Konfucjusz


Powszechnie wiadomo, iż  dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się naturalną ciekawością wszystkiego co je otacza. Najbardziej efektywnym sposobem zaspokojenia  naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze jak i eksperymenty o charakterze badawczym oraz proste odpowiedzi na zadawane przez dzieci pytania. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Kształtując umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania wpływają na rozszerzenie horyzontów myślowych przedszkolaka. Pomimo, iż niektóre eksperymenty mogą wydawać się trudne, bo są związane  z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania wiedzy o  fascynującym świecie przyrody jak i techniki. Wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją oraz fundamentem do wiedzy pozyskiwanej na następnych szczeblach edukacji. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego uwzględnia treści dla wszechstronnego rozwoju dziecka i zagadnienia związane z przyrodą nieożywioną i dziecięcymi eksperymentami w dziedzinie techniki.

Dzieciom, zwłaszcza w wieku przedszkolnym, nie brakuje motywacji, by badać i z radością odkrywać różne przyrodnicze fenomeny. Łatwe eksperymenty ukazują rodzicom iż bez potrzeby posiadania fachowej wiedzy, mogą za pomocą wskazówek asystować dzieciom przy eksperymentowaniu i przybliżyć im jakże ciekawy świat. W ten sposób wcześnie przygotowują Państwo dzieci do starcia ze światem opanowanym przez nauki przyrodnicze i technikę, budząc ciekawość z eksperymentowania. W żadnym innym czasie dzieci nie są tak zainteresowane niezwykłościami natury, jak właśnie  w okresie przedszkolnym  i pierwszych latach szkoły podstawowej. Wówczas położone są najważniejsze fundamenty pod przyszłe wykorzystanie wiedzy. Dzieciaki bardzo lubią być ekspertami, odkrywcami dlaczego im tego nie umożliwić? Dziecięcym laboratorium może stać się świat w domu jak i poza nim. Może to być choćby „kawałek przyrody. Spróbujmy zapewnić dzieciom kontakt z lasem, łąką czy nawet trawnikiem.. Przede wszystkim dajmy dzieciom czas. Obserwujmy, co robią na spacerach, jeśli potrzebują dziesięciu minut na grzebanie patykiem w ziemi i następne pół godziny na grzebanie w kałuży, to cierpliwi i wyrozumiali. Jeśli muszą się przy tym pobrudzić trudno, widocznie taki jest cel akurat tego eksperymentu. Pytajmy, to pomaga dzieciom określać ich obserwacje. Uczmy nasze dzieci uważnego patrzenia. Świat przyrody jest różnorodny, spróbujmy zauważyć tę różnorodność na nowo z dziećmi. Próbujmy zadawać pytania i wspólnie z dzieckiem szukajmy na nie odpowiedzi: Czy wszystkie liście są takie same, czemu  zmieniają kolor i o jakiej porze roku? Czy liście na jednym drzewie czymś się różnią, jeśli tak to czym? Jakie są kwiaty? Czy każdy kwiat wygląda tak samo, jedne mają płatki, inne nie mają ich w ogóle. Pytań jakie się nam nasuwają jest naprawdę ogrom. Warto także rozgarnąć trawę i zobaczyć, co pod nią biega. Nawet jeśli nie wiemy, jakie to są gatunki, warto zwrócić uwagę na różnorodność tego, co widzimy.

W początkowym etapie nawet rzucanie kamieni do stawu może stać się przyczyną do zadawania pytań. Które kamienie jesteśmy w stanie rzucić dalej, które bliżej, które robią większe kręgi, które mniejsze. Dlaczego dorosły rzuca kamień dalej. Wszystko zależy od masy kamienia, siły użytej do rzutu. Im kamień jest większy, tym kręgi są większe, im większa siła rzutu, tym kamień poleci dalej. O ile nam to się wydaje oczywiste, o tyle dla dziecka jest to odkrywanie skomplikowanego świata. Poniżej przedstawiamy Państwu kilka prostych zabaw- eksperymentów które można wykorzystać w domu np. podczas wykonywania  czynności domowych (tj. Sprzątanie, gotowanie, pranie, prasowanie itp.). wszystko co potrzeba do wykonania tych eksperymentów mają Państwo w domu. To  tylko kilka propozycji które można wykorzystać w domu. Właściwie każda zwykła czynność może stać się  eksperymentem czy zabawą.

Przykładowe zabawy i eksperymenty badawcze:

Rozpuści się czy nie?

Potrzebne będą: sól, cukier, kakao, kawa, ryż, piasek, 6 szklanek, woda

  1. Napełnij szklanki wodą (nie do pełna).
  2. Kolejno wrzuć do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji.

3. Zamieszaj i obserwuj co się dzieje.

Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić.

Dlaczego?

Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli.. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.

Drożdżowe czary mary

materiały : drożdże np. Suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru, balon, butelka po soczku.

Przebieg: do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik.

Obserwujemy wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika powodując jego powiększanie się. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost  to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.

Zaczarowany balonik

Materiały: zimna butelka, balon, miska z ciepłą wodą.

Przebieg: Pustą butelkę wkładamy do lodówki na około godzinę. Po godzinie wyjmujemy butelkę i nakładamy na jej szyjkę balon. Na około dwie minuty wkładamy bu­telkę do ciepłej wody. balon nadmuchuje się jak po dotknięciu czaro­dziejską różdżką.

Wniosek: w wyniku ocieplenia powietrze znajdujące się w butelce rozpręża się i potrzebuje więcej miejsca, wpły­wa więc do balonu i go nadmuchuje.

Mój własny telefon

Materiały: dwa plastikowe kubeczki, pojemniki po jogurcie, cienki sznurek o długości kilku metrów, nożyczki.

Przebieg: Przebić nożyczkami otwór w dnie każdego kubeczka, pojemniczka. Przewlec sznurek przez oba otwory, zawiązać supły.  Dwie osoby prowadząc rozmowę telefoniczną – muszą stanąć w odległości, tak aby naprężyć sznurek telefonu. Sznurek powinien być cały czas mocno naprężony.

Dźwięki docierają do odbiorcy dzięki ruchom i drganiom powietrza, które są przewodzone przez sznurek.

Tajemniczy list

Najczęściej używane płyny (nadaje się każda kwaśna ciecz) : Cola (rozcieńczona), woda z miodem, sok cytrynowy, jabłkowy lub pomarańczowy, mleko, sok z cebuli, woda z mydłem, roztwór cukru, ocet winny lub wino.

Pismo wywołuje się przez podgrzanie papieru np. na grzejniku, nad kuchenką, nad świeczką lub przeprasowanie żelazkiem.

Czarodziejski wodny klej

Potrzebne będą: 2 płaskie kawałki szkła (np do mikroskopu, lusterka bez ramek itp.), woda

  1. Na jedno szkiełko nałóż kilka kropel wody i umieść na nim drugie szkiełko.
  2. Spróbuj rozdzielić oba szkiełka.

Trzeba naprawdę sporej siły, żeby rozdzielić oba szkiełka. Dlaczego?

Pomiędzy cząsteczkami szkła i wody działają duże siły przyciągania Dlatego woda spływa po szybie powoli, a np. ziarenko piasku w ogóle nie przyczepi się do szkła.

 
Ulti Clocks content
Naszą witrynę przegląda teraz 14 gości 

Kalendarz


Dzisiaj jest: Środa
12 Grudnia 2018
Imieniny obchodzą
Adelajda, Aleksander, Dagmara, Paramon,
Suliwoj

Do końca roku zostało 20 dni.
Zodiak: Strzelec


Łącznie wizyt na stronie122199

Przedszkole Miejskie nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi im. Smoka Felusia w Mielcu