Przedszkole Miejskie nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi im. Smoka Felusia w Mielcu

Nasi absolwenci

Strona główna -> Warto przeczytać


Zdrowe żywienie dziecka w wieku przedszkolnym

Prawidłowe żywienie przedszkolaka ma na celu dostarczenie dziecku odpowiednich składników pokarmowych- zarówno ilościowych, jak i jakościowych, koniecznych do jego rozwoju. Racjonalne      i właściwie zbilansowane odżywianie wywiera znaczący wpływ na aktywność psychiczną, fizyczną, samopoczucie, na stosunek do zabawy, nauki i otaczającego świata.

Normy żywieniowe dla dzieci przedszkolnych w Polsce opracowano w Instytucie Żywienia     i Żywności, a zatwierdził je Instytut Matki i Dziecka, przewidując dostarczenie 90- 80 kilokalorii na kg masy ciała na dobę, co stanowi ok. 1500-2000 kilokalorii całodobowo.

Przy planowaniu posiłków dla dzieci należy kierować się następującymi wskazówkami:

  • Generalną zasadą jest, aby podstawowy posiłek, tj. I śniadanie, obiad, kolacja składał się z produktów dostarczających pełnowartościowego białka (mleko, jego przetwory, mięso, wędliny, jaja, ryby) oraz obfitował w warzywa i owoce.
  • Podstawą wyżywienia powinny być produkty o dużej zawartości węglowodanów złożonych, tj. produkty zbożowe, takie jak pieczywo, kasze, makarony, płatki zbożowe oraz ziemniaki.
  • Na drugim miejscu powinny znaleźć się warzywa i owoce , w tym należy uwzględnić nasiona roślin strączkowych oraz przewagę warzyw nad owocami, ponieważ owoce zawierają znaczące ilości cukrów prostych.
  • Powinno się włączyć do diety mleko i produkty mleczne, przy czym dzieci  w wieku przedszkolnym powinny to spożywać w ilości ok. 750 ml dziennie,  w tym ½ w postaci mleka,  a ½ w postaci jego przetworów, tj. jogurtu, kefiru, twarogu lub żółtego sera.
  • Kilkakrotnie w ciągu tygodnia zaleca się spożywania mięsa i jego przetworów, szczególnie mięsa drobiowego.
  • Zaleca się spożywanie ryb, szczególnie morskich, przynajmniej dwukrotnie w ciągu tygodnia     w posiłkach obiadowych.
  • Jaja powinny być spożywane w niewielkich ilościach (żółtko zawiera cholesterol).
  • Udział tłuszczu w diecie w stosunku do pozostałych grup produktów powinien być niewielki      z wyraźną preferencją dla tłuszczów roślinnych.
  • Słodycze powinny stanowić pozycję bardzo umiarkowanej wielkości.

 

Dzieci w wieku przedszkolnym w zasadzie mogą jeść wszystko to, co jedzą dorośli  (z wyjątkiem potraw ciężkostrawnych i ostro przyprawionych). Ale najważniejsze jest to, żeby dostarczyć w pożywieniu młodemu organizmowi wszystkich składników odżywczych we właściwej ilości i proporcjach.        Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia posiłki dla dzieci powinny być urozmaicone, niezbyt obfite      i zrównoważone.

Należy pamiętać o tym, że już w wieku przedszkolnym zaczynają się kształtować                       u dziecka nawyki żywieniowe, dlatego rodzice powinni przestrzegać następujących zasad zdrowego odżywiania:

1. Całodzienne wyżywienie należy rozłożyć na 5 posiłków: I śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Posiłki te powinny być podawane regularnie, tak by były w miarę możliwości spożywane co dzień o tej samej porze.

2. Potrawy podawajmy dziecku w małych ilościach, nie nakładajmy na talerz zbyt dużo jedzenia bo może go to zniechęcić.

3. Pamiętajmy by urozmaicać jadłospis. Nikt nie lubi jeść ciągle tego samego. Zbyt mały wybór posiłków może także w przyszłości spowodować lęk przed próbowaniem nowych smaków i sięganie jedynie po te ulubione.

4. Ważne jest też sposób podania (ulubiony talerz i sztućce) oraz zestawienie kolorystyczne całego posiłku, tak by wyglądał atrakcyjnie - jemy też oczami.

5. Absolutnie nie należy podawać słodyczy przed posiłkiem, gdyż to zmniejsza apetyt               i łaknienie.

6. Stwórzmy pogodną atmosferę  przy stole, nie karćmy dziecka gdy je wolniej lub nawet nie zje posiłku (daje to odwrotny skutek).

7. Pamiętajmy że dziecko bacznie nas obserwuje, jak spożywamy posiłek i co jemy. Rodzice prowadzący zdrowy styl życia i przestrzegający zasad racjonalnego żywienia są najlepszym wzorcem do naśladowania dla swoich rosnących pociech.

Należy doskonalić dobre zwyczaje, które udało się wypracować w poprzednim okresie życia lub korygować błędy popełnione wcześniej. Dziecko w wieku przedszkolnym warto angażować w racjonalne zakupy zdrowych produktów spożywczych, uczyć układania kolorowego jadłospisu i przygotowywania podstawowych posiłków- gdyż dziecko w tym, wieku wykazuje inicjatywę i chęć kształtowania nawyków żywieniowych, co z pewnością zaowocuje w  przyszłości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
« pierwszapoprzednia12345678910następnaostatnia »

Strona 10 z 10
Ulti Clocks content
Naszą witrynę przegląda teraz 21 gości 

Kalendarz


Dzisiaj jest: Środa
12 Grudnia 2018
Imieniny obchodzą
Adelajda, Aleksander, Dagmara, Paramon,
Suliwoj

Do końca roku zostało 20 dni.
Zodiak: Strzelec


Łącznie wizyt na stronie122199

Przedszkole Miejskie nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi im. Smoka Felusia w Mielcu