• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Przedszkole Miejskie Nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi
im. "Smoka Felusia" w Mielcu

herb konina godlo polski Logo BIPLogo Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

O rozwoju mowy i artykulacji

 

Mamo Tato! Jestem już taki duży 😊

Wszystko co miało swój początek w latach wcześniejszych doskonali się. We wszystkich sferach rozwoju powinieneś widzieć ogromne postępy. Staję się sprawniejszy, samodzielniejszy i twórczy. Moje słownictwo stale się rozwija.
Mam już 3 lata!

Powinienem wymawiać głoski: [t], [d], [n], [l], [k], [g], [f], [w], realizować głoski tzw. szeregu ciszącego – [ś], [ź], [ć], [dź], próbować wymawiać głoski tzw. szeregu syczącego – [s], [z], [c], [dz];

         Mogę zamieniać głoskę: [l] na [j], [s] na [ś], [sz] na [ś] lub [s], [r] na [j] lub [l],

mówić niektóre słowa „po swojemu”, skracać wyrazy lub je „przekręcać” lub / i zniekształcać,

jąkać się rozwojowo (w takiej sytuacji należy poradzić się terapeuty jak postępować ze mną )😊

Zdania, które buduję są już bardzo długie. W wieku 4 lat oprócz tego, że powinienem z Tobą rozmawiać o wszystkim, to umiem już wymawiać poprawnie głoski S, Z, C, DZ. Kiedy mam 5 lat potrafię artykułować głoski SZ,Ż,CZ,DŻ i R ale mogę jeszcze zamieniać na głoski dla mnie łatwiejsze 😊

Pamiętaj o tym, że prawidłowy tor oddychania to oddychanie przez NOS. Wargi mają się stykać ze sobą. Tylko wtedy możliwe jest prawidłowe ułożenie języka – bez tych warunków mogę podczas mówienia wysuwać między zęby język (seplenienie międzyzębowe), mogę częściej mieć infekcje, mieć problemy z napięciem mięśniowym, ślinić się… Jeśli mam ciągle zatkany nosek na pewno jest jakaś przyczyna, którą można usunąć. Język nie może wysuwać się między zęby w żadnym wieku!!!

Jeżeli cokolwiek w moim rozwoju Cię niepokoi to bardzo proszę, skontaktuj się w tej sprawie ze specjalistą z danej dziedziny. Nawet jeżeli jest to tylko Twoje przeczucie. Nie ma sensu czekać. Jest tyle ciekawych rzeczy do poznania, przeżycia i obgadania. Pomóż mi jak najszybciej, bym mógł w przyszłości wszystkiego w pełni doświadczać.

Możesz pobawić się ze mną w taki sposób, że nawet nie zorientuję się, że rozwijamy mowę 😊

Wygłupiaj się przed lustrem  i w kuchni– usprawnimy narządy mowy!

Naturalna gimnastyka buzi i języka! Czyli jaka? Ćwiczę buzię podczas jedzenia, gryzienia, żucia twardych pokarmów, zlizywania z talerza, picia z kubka i przez słomkę. Zachęcaj mnie do tego, abym jadł samodzielnie.

Dmuchaj, chuchaj

Dmuchaj – wdech nosem, wydech ustami i dmuchaj na: piórka, papierki, kawałki waty, gąbki, statki z łupinki orzecha na wodzie, urządźcie wyścigi piłeczek pingpongowych
Graj na instrumentach dętych (trąbce, harmonijce ustnej, flecie)​
Dmuchaj przez słomkę – zrób bąbelki w wodzie, zdmuchnij piórko ze stolika, dmuchnij przez słomkę na chusteczkę higieniczną – zrób z niej spadochron​ Puszczaj bańki mydlane

Czytaj, opowiadaj, wymyślaj – pobudzaj moją wyobraźnię, wzbogacaj słownictwo

Czytaj mi codziennie – niech to będzie nasz rodzinny rytuał – kształtuj nawyk

Ucz mnie decydowania – pozwól mi wybrać ulubioną książkę,​

Rozmawiaj ze mną na temat treści książki, wydarzeń, oceniajcie postępowanie bohaterów, uzasadniajcie swoje zdanie – ucz mnie dyskusji

Zaspokajaj moją ciekawość poznawczą – udzielaj mi odpowiedzi na pytania, które pojawią się podczas wspólnego czytania​

Ćwicz moją pamięć – po przeczytaniu książki zamknij ją, zadawaj pytania dotyczące treści, odtwarzajmy kolejność zdarzeń​

Pobudzaj moją wyobraźnię i kreatywność – wymyślmy inne zakończenie bajki lub ułóżmy własną​, dodajmy nowych bohaterów, wymyślmy dla postaci inne imiona

Układaj, dopasowuj, segreguj, kategoryzuj, odwzorowuj – usprawniamy lewą półkulę mózgu

Wykorzystaj moje zabawki– w ćwiczeniach lewopółkulowych świetnie sprawdzą się te zabawki, których masz dużo (wiele takich samych elementów) np. klocki, liczmany, patyczki, patyczki drewniane, pomponiki, guziki itp. Oczywiście możesz także skorzystać z gotowych układanek.

Sekwencje – Ty mamo, tato  rozpoczynasz układanie wzoru (początkowo z 2 elementów – dzieci młodsze) np. trójkąt, kwadrat, trójkąt, kwadrat…. Zadaniem moim jest dokończenie rytmu. W tej zabawie wykorzystaj kolorowe pompony, figury geometryczne lub kartoniki z obrazkami.

Słuchaj, reaguj, odtwarzaj –  rozwijaj moje funkcje słuchowe

Deficyty w tym obszarze mogą przyczyniać się do zaburzeń przetwarzania słuchowego, zaburzeń słuchu fonemowego, zaburzeń pamięci słuchowej, trudności z koncentrowaniem się na bodźcach słuchowych, zaburzeń mowy i komunikacji.

Miłej zabawy!!!

Twój kochany Przedszkolak

facebook