O rozwoju mowy i artykulacji
Mamo Tato! Jestem już taki duży 😊
Wszystko co miało swój początek w latach wcześniejszych doskonali się. We wszystkich sferach rozwoju powinieneś widzieć ogromne postępy. Staję się sprawniejszy, samodzielniejszy i twórczy. Moje słownictwo stale się rozwija.
Mam już 3 lata!
Powinienem wymawiać głoski: [t], [d], [n], [l], [k], [g], [f], [w], realizować głoski tzw. szeregu ciszącego – [ś], [ź], [ć], [dź], próbować wymawiać głoski tzw. szeregu syczącego – [s], [z], [c], [dz];
Mogę zamieniać głoskę: [l] na [j], [s] na [ś], [sz] na [ś] lub [s], [r] na [j] lub [l],
mówić niektóre słowa „po swojemu”, skracać wyrazy lub je „przekręcać” lub / i zniekształcać,
jąkać się rozwojowo (w takiej sytuacji należy poradzić się terapeuty jak postępować ze mną )😊
Zdania, które buduję są już bardzo długie. W wieku 4 lat oprócz tego, że powinienem z Tobą rozmawiać o wszystkim, to umiem już wymawiać poprawnie głoski S, Z, C, DZ. Kiedy mam 5 lat potrafię artykułować głoski SZ,Ż,CZ,DŻ i R ale mogę jeszcze zamieniać na głoski dla mnie łatwiejsze 😊
Pamiętaj o tym, że prawidłowy tor oddychania to oddychanie przez NOS. Wargi mają się stykać ze sobą. Tylko wtedy możliwe jest prawidłowe ułożenie języka – bez tych warunków mogę podczas mówienia wysuwać między zęby język (seplenienie międzyzębowe), mogę częściej mieć infekcje, mieć problemy z napięciem mięśniowym, ślinić się… Jeśli mam ciągle zatkany nosek na pewno jest jakaś przyczyna, którą można usunąć. Język nie może wysuwać się między zęby w żadnym wieku!!!
Jeżeli cokolwiek w moim rozwoju Cię niepokoi to bardzo proszę, skontaktuj się w tej sprawie ze specjalistą z danej dziedziny. Nawet jeżeli jest to tylko Twoje przeczucie. Nie ma sensu czekać. Jest tyle ciekawych rzeczy do poznania, przeżycia i obgadania. Pomóż mi jak najszybciej, bym mógł w przyszłości wszystkiego w pełni doświadczać.
Możesz pobawić się ze mną w taki sposób, że nawet nie zorientuję się, że rozwijamy mowę 😊
Wygłupiaj się przed lustrem i w kuchni– usprawnimy narządy mowy!
Naturalna gimnastyka buzi i języka! Czyli jaka? Ćwiczę buzię podczas jedzenia, gryzienia, żucia twardych pokarmów, zlizywania z talerza, picia z kubka i przez słomkę. Zachęcaj mnie do tego, abym jadł samodzielnie.
Dmuchaj, chuchaj
Dmuchaj – wdech nosem, wydech ustami i dmuchaj na: piórka, papierki, kawałki waty, gąbki, statki z łupinki orzecha na wodzie, urządźcie wyścigi piłeczek pingpongowych
Graj na instrumentach dętych (trąbce, harmonijce ustnej, flecie)
Dmuchaj przez słomkę – zrób bąbelki w wodzie, zdmuchnij piórko ze stolika, dmuchnij przez słomkę na chusteczkę higieniczną – zrób z niej spadochron Puszczaj bańki mydlane
Czytaj, opowiadaj, wymyślaj – pobudzaj moją wyobraźnię, wzbogacaj słownictwo
Czytaj mi codziennie – niech to będzie nasz rodzinny rytuał – kształtuj nawyk
Ucz mnie decydowania – pozwól mi wybrać ulubioną książkę,
Rozmawiaj ze mną na temat treści książki, wydarzeń, oceniajcie postępowanie bohaterów, uzasadniajcie swoje zdanie – ucz mnie dyskusji
Zaspokajaj moją ciekawość poznawczą – udzielaj mi odpowiedzi na pytania, które pojawią się podczas wspólnego czytania
Ćwicz moją pamięć – po przeczytaniu książki zamknij ją, zadawaj pytania dotyczące treści, odtwarzajmy kolejność zdarzeń
Pobudzaj moją wyobraźnię i kreatywność – wymyślmy inne zakończenie bajki lub ułóżmy własną, dodajmy nowych bohaterów, wymyślmy dla postaci inne imiona
Układaj, dopasowuj, segreguj, kategoryzuj, odwzorowuj – usprawniamy lewą półkulę mózgu
Wykorzystaj moje zabawki– w ćwiczeniach lewopółkulowych świetnie sprawdzą się te zabawki, których masz dużo (wiele takich samych elementów) np. klocki, liczmany, patyczki, patyczki drewniane, pomponiki, guziki itp. Oczywiście możesz także skorzystać z gotowych układanek.
Sekwencje – Ty mamo, tato rozpoczynasz układanie wzoru (początkowo z 2 elementów – dzieci młodsze) np. trójkąt, kwadrat, trójkąt, kwadrat…. Zadaniem moim jest dokończenie rytmu. W tej zabawie wykorzystaj kolorowe pompony, figury geometryczne lub kartoniki z obrazkami.
Słuchaj, reaguj, odtwarzaj – rozwijaj moje funkcje słuchowe
Deficyty w tym obszarze mogą przyczyniać się do zaburzeń przetwarzania słuchowego, zaburzeń słuchu fonemowego, zaburzeń pamięci słuchowej, trudności z koncentrowaniem się na bodźcach słuchowych, zaburzeń mowy i komunikacji.
Miłej zabawy!!!
Twój kochany Przedszkolak